Batang Pinangga Youth Ambassador reis: deel 5

01/08/17           dag 9

Vanochtend ging de wekker om 5 uur en mijn taak was housemother. Ik was housemother op de farm dus ik trok een lange broek aan tegen de muggen en ging daar naartoe. Alle kindjes waren al wakker dus ik ging eerst Michael helpen met vegen. Daarna ging ik Joshua helpen met douchen/aankleden/tandenpoetsen etc. Toen hij zelf helemaal klaar was, heb ik samen met hem zijn kleding gewassen en opgehangen en met hem, Judy Ann en Isabel gespeeld.  Toen liepen we terug naar de eetzaal met Joshua aan mijn hand. Hier ging ik nog spelen met de kids en daarna gingen we ontbijten. Na het ontbijt kregen we twee keuzes. Je mocht kiezen wat je daarna wilde doen: of we gingen naar een bron en klooster en daar lekker zwemmen of naar een winkelcentrum. Ik koos natuurlijk voor de bron en alle ya’s kozen daar ook voor. We gingen met de bp bus zingend naar de bron en onderweg zagen we de bron al liggen. We reden nog een stukje door naar het klooster. Daar liepen we omhoog om rond te kijken en we hebben daar veel foto’s gemaakt. Toen liepen we nog wat verder omhoog en daar had je een heel mooi uitzicht. Daarna liepen we terug en gingen we met de bp bus terug naar de bron. Bij de bron was een soort meertje met allemaal vissen erin en iets verderop lag een groot zwembad helemaal gevuld met bronwater.

We hebben daar heerlijk gezwommen in het koude water. Ook lagen we daar lekker te zonnen in het water, we hebben gevolleybald, salto’s gemaakt, en nog leuke foto’s gemaakt. Het was heel gezellig en heel leuk om dat even met de groep te doen. Daarna reden we weer zingend terug en gingen we lunchen. Er waren heerlijke gefrituurde aubergines met rijst en nog meer lekkere dingetjes. Na de lunch gingen de kindjes weer terug naar school en toen heb ik mijn kleding wassen, gezeten in de cafetaria, muziek geluisterd en pakketjes gemaakt voor het Peso festival morgen. Daarna heb ik met Danica gespeeld en tekeningen gemaakt. Toen liep ik terug naar de cafeteria en voor het bp hek stonden allemaal kindjes mijn naam te roepen. Het waren kindjes van de basisschool en die hadden mijn naam onthouden van toen ik een lesje bij hun kwam geven, zo leuk! Echt leuk om te merken dat je dus echt indruk op ze hebt gemaakt en ze een super dag hebt kunnen geven.  Daarna gingen we eten, bij het eten hadden we heerlijke bananenloempia’s, zoete aardappel en nog meer lekkere dingen. Het was super gezellig tijdens het eten. Na het eten ging ik de film Stitch met de kids kijken. Toen wij aankwamen sprongen ze meteen allemaal op onze schoot en Danica lag al te slapen op de grond voor de tv, heel schattig. Jerome ging me steeds aantikken en dan steeds doen alsof hij het niet was, zo grappig en dan deed ik natuurlijk of het echt iemand anders was. Rhia kwam tegen me aan liggen en het was echt heerlijk rustig en het gevoel dat je met je zusjes en broertjes een film aan het kijken was. Morgen het peso festival, zin in!

02/08/17             dag 10

Vanochtend hadden we weer taken. Vandaag had ik een taak die ik nog niet eerder had gehad: kitchen. We hadden gefrituurde aubergines, eieren, mango, rijst, komkommer en chocolade water van 100% cacaoblokken gemaakt. Na het ontbijt gingen we naar de basisschool om het Peso festival voor te bereiden. Ik heb toen daarvoor nog wat filmpjes gemaakt van het bp terrein en van de kindjes. Ook heb ik nog met ze gespeeld en foto’s met ze gemaakt. Die avond daarvoor werd ons ook verteld dat er over een paar dagen een nieuw meisje, Venisse, zou komen van 8 jaar oud. Zij is seksueel misbruikt door een vriend van haar vader, heel heftig! Zo besefte ik opnieuw weer heel goed dat de kindjes hier allemaal uit een verschrikkelijke situatie komen en een heel heftig verleden hebben.

Daarna gingen we naar de basisschool voor het peso festival. We kwamen aan en alle kindjes liepen al rond en er stonden al tafels klaar. Eerst hebben we alle spullen klaargezet. We hadden badzeep/shampoo, tandenborstels/tandpasta, schriften, potloden met puntenslijper en gums en nog veel meer. We stalden dat allemaal uit en dan kon de kindjes met briefjes(peso’s) dingetjes kopen. Ze mochten zelf uitkiezen wat ze van de 5 peso’s kochten. Toen gingen we allemaal op het podium zitten en er werd een speech gegeven door de leraressen van de school en door Butch. Ook gingen wij ons allemaal voorstellen door de microfoon, weer met onze naam, leeftijd en lievelingskleur. Daarna hebben we tante Rita gedanst met alle kinderen en ook het liedje Tsitsiwa tsitsiwa tsitsiwawawa. Toen kon het beginnen. Er werd afgeteld door de microfoon en bij 0 werd de verkoop gestart. Het was meteen een chaos en iedereen wilde veel kopen. Het was heel schattig en leuk om te zien hoe blij ze werden. Ik stond bij de tandpasta/tandenborstels, zeep en babypoeder en ik vond het zo leuk om te zien dat heel veel kids dat wilde hebben. Iedereen stond zo bij een standje en na ongeveer 15 minuten was alles op. Alle kindjes hadden hun bonnetjes besteedt en waren heel blij. Ik vond het heel bijzonder om te zien dat de kinderen allemaal voor de levensmiddelen gingen in plaats voor het speelgoed. Daarna gingen we lunch maken voor iedereen en uitdelen en als toetje kregen ze ijs. We hadden 4 hele grote tonnen ijs en ik was constant ijs aan het scheppen en de kids waren zo blij als je een ijsje aan ze gaf, die blije gezichtjes geven zo’n enorme voldoening en je wordt er zelf ook zo blij van. Het ijs scheppen werd steeds zwaarder want het ijs werd steeds harder dieper in de ton maar het was zo leuk om te doen. Alle kinderen, het waren er 300, stonden in een rij voor de 4 verschillende ijsbakken en wij waren druk aan het scheppen. Ze stonden opeen gegeven moment overal en kwamen steeds terug als hun ijsje op was voor een 2de of 3de keer, zo lekker vonden ze het. Daarna heb ik nog met heel veel kindjes gehighfived en dakpan gespeeld. Ik vond het super leuk om te doen en de lieve, vrolijke gezichtjes waren te gek. Overal zat ijs en we zaten tot onze armen in het ijs maar dat was wel grappig en lekker verkoelend, haha! Daarna hebben we nog een foto gemaakt met alle kindjes en daarna zijn we weer teruggelopen naar bp. Eenmaal terug gingen we meteen lunchen en daarna even douchen, kleding wassen en muziek luisteren tijdens het schrijven. Het peso festival was top en heerlijk om de kindjes iets te kunnen geven waar ze echt iets aan hebben en dat ze weer voor een paar maanden genoeg zeep, schoolspullen, etc. te hebben. Ook heel fijn dat we ze echt een te gekke dag hebben kunnen geven die ze niet snel zullen vergeten. In de middag zijn het dorp gaan verkennen en hebben we gekeken bij een paar huizen van de housemothers. We liepen eerst een stukje door de rivier en toen omhoog door de boesboes en uiteindelijk kwamen we bij kleine huisjes aan. Ook zat er daar een man hoog in de boom te klimmen om kokosnoten te plukken, opeens vielen er allemaal kokosnoten uit de boom. Daarna liepen we door en kwamen we uit bij het huis van de burgemeester. Dat was echt groot en het begon steeds harder te regenen dus toen mochten we schuilen bij hem. We kregen een hand van de burgemeester en hij vertelde iets. Ook stond er een grote auto, helemaal beschermd onder een tent. Toen we doorliepen, zagen we veel huisjes ter grootte van de tent waaronder de auto van de burgemeester stond, heel confronterend om te zien weer. Ik vind het vooral confronterend om te zien hoe slecht het verdeeld is en dat het huis van de burgemeester en de kleine huisjes op 10m afstand van elkaar staan. In één van die huisjes wonen de ouders van Rhia (een van de kids van bp), zij woont af en toe bij hun en de rest van de tijd in bp. Daarna liepen we weer door en daar waren huizen op een berg gebouwd en onder aan de berg was een heel groot varken en er liepen overal kippen. Iets hoger op de berg waren veel huisjes. Het uitzicht vanaf boven was zo mooi. In een van de huisjes woont de housemother van de farm. Zij liet ons haar huis zien en ze gingen allemaal frisdrank en koekjes voor ons kopen. Dat is de traditie in de Filipijnen als je gasten krijgt, zo lief. Toen hebben we rondgekeken in het huis en foto’s bekeken. Ook hing er heel groot een foto van haar 2 dochters die afgestudeerd waren aan de universiteit, waar bp voor heeft gezorgd. De housemothers krijgen in ruil voor hun werk op bp school en een ziektekostenverzekering voor hun kinderen. Heel goed dat bp dat doet, want zo zorgen ze ervoor dat nog veel meer kinderen kunnen studeren en een goede toekomst kunnen krijgen. Daarna maakten we nog een foto die later in haar huis zal komen in een fotolijstje net als vorige jaren. Uiteindelijk liepen we terug door de bergen en onderweg kwamen we nog kindjes van de basisschool tegen, ze begonnen ons meteen te roepen en waren zo blij om ons te zien. We hebben allemaal met ze gehighfived en ze liepen een stukje met ons mee. Op een gegeven moment zagen we 2 baby geitjes lopen en koeien die echt heel dun waren. Een kindje van de basisschool pakte het babygeitje op en hield hem als een baby vast, heel lief. Eenmaal terug in bp gingen we in de cafetaria zitten en daarna ging ik weer koken. We gingen pasta, gebakken rijst, ananas en mango maken. Was heel gezellig met de kitchen staff. Na het eten ging ik nog even naar de kindjes en heb ik ze voorgelezen en in bed gestopt. Daarna was het alweer tijd om m’n koffer in te pakken voor Camotes. Zin in!!!

03/08/17         Dag 11

Vandaag de dag dat we naar Camotes gaan. Gister hadden we allemaal als cadeau een omslagdoek op ons bed liggen, heel lief en leuk. Vanochtend ontbeten we om 7 uur en om half 8 vertrokken we met de bus naar de haven. Een paar kids van bp stapten ook in de bus en die hebben we onderweg afgezet bij hun school. Alle kindjes van de basisschool kwamen meteen bij het hek staan en gingen naar ons roepen en zwaaien. Daarna reden we door naar de haven. In de haven hebben we even zitten wachten op de boot. Toen gingen we de boot op en gingen we aan de zijkant zitten zodat je naar de zee kon kijken. Was heel gezellig en het was zo mooi blauw water. Toen we op het eiland aankwamen, reden we met de bp bus (die was meegegaan op de boot) naar het hotel. Onderweg kwamen we langs heel veel scholen en daar zwaaiden alle kindjes. Het hotel was heel mooi en de kamers waren ook fijn. We gingen toen lunchen en ons daarna klaarmaken. We gingen rijden naar de andere kant van het eiland. Daar gingen we met 2 traditionele vissersbootjes naar een ander klein onbewoond eilandje, daar vaarden we omheen en de boot stopten op een heel mooi stukje en daar zijn we gaan snorkelen. Het was midden op de zee, wel dichtbij rotsblokken van het eiland en daar gooide de boot z’n anker uit. We sprongen allemaal meteen uit de boot en we gingen heerlijk snorkelen en zwemmen in helderblauw water. Was heel leuk met de groep. We zijn helemaal naar het eiland gesnorkeld en onderweg hebben we heel veel vissen gezien en ook meerdere Nemo’s. Na het snorkelen zijn we teruggevaren naar het strandje waar je aan kon meren op het verlaten eiland en daar hebben we schelpen gezocht. Het was een heel mooi strand met wit zand en helderblauw water. Toen zijn we teruggevaren naar Camotes en teruggereden met de bus naar het hotel. We hebben heerlijk gezwommen in het zwembad en gevolleybald. Daarna gingen we douchen en avondeten. Na het avondeten hadden we een evaluatie van de afgelopen 1,5 week. We moesten positieve punten opschrijven en verbeterpunten en die gingen we daarna uitgebreid bespreken. Daarna gingen we lopen naar een karaokebar op het strand en daar hebben we gezellig gezongen. Alle bekende hits kwamen voorbij en het was een gezellige boel. Toen gingen we weer terug naar het hotel en we hebben nog gezellig met een paar ya’ers gezeten in het restaurant en gekletst. Ook hebben we nog geweerwolfd. Morgen gaan we lekker toeren op de scooter over het eiland.

04/08/17               dag 12

Vanochtend gingen we om 8:30 ontbijten en na het ontbijt gingen we scooteren. We werden verdeeld over de scooters. Wij reden voorop en het was super leuk. Als ik achterom keek, zag ik een hele stoet van 9 scooters achter ons rijden en af en toe reed de bp bus er ook achter en dat zag er heel leuk uit. De uitzichten waren heel erg mooi. Onderweg stopten we om foto’s te maken en daarna zijn we gestopt bij een marktje. Daar hebben we rondgekeken en in de zon cola en appels/bananen gegeten. Daarna mochten we nog even rondrijden op het marktje met de scooter. Het was een soort parkeerplaats met zanderige ondergrond en daar heb ik lekker gecrost. Daarna reden we weer verder en onderweg zagen we weer zo enorm veel scholen. Alle kindjes zwaaiden steeds en wij naar hun, heel cute. Op een gegeven moment ging het keihard regenen en toen gingen we schuilen bij een gezinnetje die een buitenafdakje hadden waar de kinderen zaten te eten en de kippen rondliepen. Zo lief dat we daar even mochten schuilen en het regende zo enorm hard. Steeds als je dacht, het kan niet meer harder dan ging het nog harder. Daarna toen het even droog was, reden we verder en na ongeveer 10 minuten begon het weer keihard te regenen. We gingen weer schuilen bij een ander gezin die ook een winkeltje aan huis hadden. Zij waren veel rijker en de kindjes zaten daar op iPads en iPhones en ze hadden heel veel make-up staan waarmee ze zich aan het opmaken waren. Echt weer zo’n enorm verschil. Daarna reden we terug en gingen we opeens 80 km/h, heerlijk! Toen we terug waren, gingen we lunchen en weer heerlijk zwemmen. We gingen weer volleyballen in het water, foto’s maken en gewoon lekker zwemmen. Daarna douchen en gezellig kletsen. Toen gingen we eten en na het eten gingen we nog zwemmen in het donker terwijl het zwembad heel mooi verlicht was. Was heel gezellig en we hebben toen nog heel lang gezwommen. Na het zwemmen zijn we nog met een groot gedeelte van de groep gaan weerwolven.

5/8/17 dag 13

Vanochtend ging de wekker om 8 uur en we gingen ontbijten om 8:30! Na het ontbijt zouden we eigenlijk naar de grotten gaan maar de boot was vervroegd. Daarom gingen we naar het strand en daar hebben we kokosnoten gedronken en gegeten en lekker gevolleybald in het water. Daarna hebben we nog kort in het zwembad gezwommen en toen snel alles gepakt om weg te gaan. Voordat we weggingen hebben we nog geluncht. Na de lunch reden we met de bus naar de haven om met de boot weer terug te gaan naar bp.  Heerlijk! Juvimer kwam weer langs met drinken en zoute pakjes koekjes, zo lief! De mensen zijn echt ongelofelijk lief! Butch en Ann zijn ook zo ontzettend lief en het voelt echt alsof je ze al veel langer kent dan 2 weken. Toen we weer aankwamen met de boot op Cebu reden we met de bp bus naar huis! Toen we aankwamen op bp stonden veel kindjes ons al op te wachten! Ik ging even naar de kamer om mijn spullen weg te leggen en ik had toen echt super veel zin om met de kindjes te spelen. Eerst met de meeste knuffelen en monstertje spelen, was weer super leuk! We hadden elkaar enorm gemist. Ik heb met een paar jongentjes nog monstertje gespeeld en gewoon even heerlijk gespeeld met veel kindjes. We hebben nog gedanst met wat kindjes en muziek geluisterd en getekend! Daarna ben ik even mijn spullen gaan uitpakken en gaan douchen en toen heb ik weer heerlijk met de kindjes gespeeld! Judy Ann zei dat ik haar bestfriend was, heel lief. Daarna gingen we eten en dat was weer heerlijk, ook hadden we bananenloempia’s echt mijn favoriet. Na het eten nog wat kaartspelletjes erbij om de geweldige dag af te sluiten.