Batang Pinangga Youth Ambassador Reis: deel 2

24/07/17           Dag 1 en 2

We verzamelden op Schiphol om 10:00 uur en toen iedereen er was, gingen we inchecken. Na het inchecken hebben we nog een groepsfoto gemaakt en na de foto was het dan eindelijk zover, we gingen echt naar de Filipijnen. Maar voor dat ging iedereen nog zijn broertjes/zusjes/ouders gedag zeggen! Dat voelde wel raar, voor het eerst zover van iedereen verwijderd maar op weg naar een geweldig en nooit meer te vergeten avontuur! Voor de douane zwaaiden we nog een paar keer naar de ouders en toen was het moment daar, de reis ging echt beginnen. Ik heb er super veel zin in en ga er alles uithalen om zoveel mogelijk m’n steentje bij te dragen daar en ga echt de tijd van mijn leven daar hebben. We liepen met de hele groep naar de gate, het was meteen al heel gezellig met de groep. Je voelt steeds meer het groepsgevoel en het gevoel van samen een te gekke, onvergetelijke reis te beleven werd steeds sterker. We hadden natuurlijk al heel veel acties en evenementen georganiseerd het hele jaar met elkaar maar nu gingen we dan ook echt naar de Filipijnen. Ik begon pas echt te geloven dat we gingen toen we eenmaal in het vliegtuig waren. In het vliegtuig was het weer heel gezellig en iedereen stuiterde helemaal van het enthousiasme. Ik kan niet meer wachten om de kindjes te zien en ze een te gekke tijd te geven. We vlogen eerst 11 uur naar Hongkong en toen nog 3 uur naar Cebu. Eenmaal aangekomen op de airport, gingen we onze koffers pakken en liepen we naar buiten. Buiten stonden Butch en Ann (de eigenaren van bp) met Juvimer, Michael (een jongen die vroeger in bp zat en nu inmiddels door bp op een universiteit voor kunst zit) en Rose Ann (een meisje die vroeger op bp zat en nu inmiddels in een heel mooi hotel werkt als kok) ons op te wachten met een heel groot spandoek. Het was meteen een heel liefdevol ontvangst. Daarna gingen we naar het hotel en onderweg zag je al heel duidelijk de verschillen tussen arm en rijk. Het was meteen confronterend om te zien en allemaal halfslapend keken we naar buiten om alvast wat van de Filipijnen te zien. De krottenwijken liggen tussen de luxe hotels in en vooral tussen de grote bedrijven. Bij aankomst in ons hotel gingen we allemaal even douchen en even slapen. Daarna gingen we naar het winkelcentrum(ayala) om boodschappen te doen en even lekker rond te kijken. Na dat hebben we heerlijk gegeten in het hotel en toen gingen we allemaal naar ons bedje toe!

26/07/17                     dag 3

’s Ochtends werden we wakker in ’t hotel en gingen we ontbijten. Na het ontbijt vertrokken we met de bus en gingen we 3 bezienswaardigheden bekijken in Cebu City. Eerst gingen we naar Lapu Lapu. Daar hebben we rondgekeken en zijn we meer te weten gekomen over wat Lapu Lapu eigenlijk is. Lapu-Lapu was een stamhoofd op het eiland Mactan, wat voor de kust van Cebu City ligt. Hij was stamhoofd in de tijd dat Fernao de Magalhaes aankwam op Mactan in 1521. Lapu-Lapu weigerde om zich te laten bekeren tot het katholicisme en versloeg Magalhaes en zijn leger tijdens de slag van Mactan. Malgalhaes kwam daarbij om het leven en sinds dit wordt Lapu-Lapu gezien in de Filipijnen als een nationale held. Ter ere van hem is er een groot standbeeld geplaatst op Mactan eiland en daarnaast is er een kerk, stad en een vis naar hem vernoemd. Wij hebben zijn standbeeld bekeken en hebben in het water gestaan met onze voeten en rondgekeken, ook konden we natuurlijk de souvenirs niet laten liggen. Hierna gingen we nog even naar een ander plekje lopen en daar was ook een vismarktje. Allemaal kindjes waren daar aan het spelen en een paar van ons gingen al dakpan (tikkertje, dit is een spel wat heel veel in de Filipijnen gespeeld wordt) met hun spelen. Hierna gingen we met de bus naar Fort San Pedro en daarna naar Santo Nino. Onderweg ging het ook nog regenen maar het bleef nog steeds bloedheet. We hebben daar rondgekeken en het was heel mooi en leuk om te zien.

Fort San Pedro is een militair verdedigingsbouwwerk dat ook ligt in Cebu City. Dit fort is aangelegd door de Spanjaarden met hulp van Cebuaanse arbeiders tijdens het bewind van de Spaanse Miguel López de Legazpi. Het is een heel bijzonder fort, want het is het oudste, kleinste en best bewaarde koloniale fort in de Filipijnen. Het fort is meerdere malen verbeterd en was eerst van hout en aarde en daarna is het versterkt met stenen. Momenteel is het fort een museum, waar wij zijn gaan kijken. In het fort zie je veel overblijfselen uit de Spaanse tijd en er zijn kanonnen, een kapel, een gevangenis, woonkamers, slaapkamers, een klaslokaal en een binnentuin te zien. Toen we daar liepen, bevond je je echt weer in de Spaanse tijd en kreeg je heel goed een indruk van hoe het leven daar was. Daarna zijn we naar Santo Nino gegaan. Santo Nino is een rooms-katholieke titel van het kind Jezus wat gebaseerd is op een religieus overblijfsel in Cebu City. Het is een van de oudste christelijke relikwieën in de Filipijnen, wat gegeven is in 1521 als een geschenk van een ontdekkingsreiziger toen hij op het eiland kwam. Het is een klein beeld van ongeveer twaalf centimeter lang en wat gemaakt is van donker hout en toont het kind Jezus als een koning gekleed. Het beeld staat ingekapseld in kogelvrij glas in een kapel aan de Basilica Minore del Santo Nino, heel bijzonder om het beeld in het echt te zien.

Na al deze mooie dingen gezien te hebben, gingen we terug naar het hotel. Wij konden niet meer wachten en het enige wat wij wilden was naar Batang Pinangga gaan. In het hotel gingen we lunchen en tijdens de lunch kregen we een presentatie van een mevrouw die de geschiedenis van Cebu uitlegde aan de hand van traditionele Cebuaanse gerechten. Een hele leuke manier om zo meer over Cebu te weten te komen. Na de lunch gingen we dan echt naar bp!

We gingen voor het eerst in de groene bp bus en dat was heel leuk. Echt een schoolbus met allemaal bankjes aan de zijkanten en waar je dus gezellig met z’n allen inzit. De hele reis hebben we daarin gezongen, gedanst en gekletst. Toen we eenmaal na ongeveer 2 uur aankwamen in het dorp waar ook bp zit, gingen alle kindjes al meteen zwaaien uit het dorp, dat was heel schattig en lief. Ook meteen een hele leuke aankomst en het gaf meteen een welkom gevoel. Onderweg hebben we nog Cebuaanse woorden en zinnetjes met z’n allen geleerd. Toen we aankwamen bij het kindertehuis, reden we met de bus het hek door en we stapten uit. Eerst gingen we onze kamers bekijken en we zagen al een paar kinderen van bp. Daarna gingen we naar het eetgebouw en gingen we alle lieve kindjes begroeten. Ze zaten ondertussen allemaal te eten en wij gingen ons aan hun voorstellen. Vrijwel meteen daarna gingen we naar de speeltuin en speelden we met alle kindjes. Sommigen gingen meteen aan je hangen en andere vroegen eerst rustig je naam, heel schattig. Na dit gingen we avondeten met de youth ambassadors en daarna kon het feest beginnen. We hadden een welkomstparty. De kindjes van Batang Pinangga hadden hun dansjes heel goed ingestuurd en gingen dat allemaal opvoeren, daarna gingen ze zich ook allemaal voorstellen door de microfoon met hun naam, leeftijd en lievelingskleur. Dat was zo lief. Daarna was de beurt aan ons om op het podium te gaan staan. We hadden de Spice girls tegenover de Backstreetboys, een zang act, een soort toneelstukje en wij gingen ons ook allemaal voorstellen op dezelfde manier als de kinderen. Daarna ging de disco aan en hebben we met z’n allen gedanst heel lang. Constant overal kinderen die dakpan speelden en die kriskras door je heen liepen of zich achter je verschuilde. Overal hadden we kinderen in onze armen en op onze ruggen en nekken. Zo schattig en ik weet zeker dat dit een super reis gaat worden!Het kan nu echt beginnen. We sloten met de groep af in de cafeteria.  Op naar onze eerste nacht in bp!

Echt vanaf dat moment werd bp meteen al m’n thuis en de filipino’s voelden al vanaf de eerste dag als m’n tweede familie. Het wordt weer een top dag morgen!!!