Australie deel 1: Eastcoast

Dag 1

Vandaag zijn we dan echt aangekomen in Australie in Cairns!

Het is hier voor de tijd van het jaar te warm rond de 39 graden! We slapen in Bay Village Tropical Retreat and Apartments, een super leuk betaalbaar hotel en heel net en schoon met hele vriendelijke mensen.

De waszak uit de filipijnen hebben we snel gewassen en daarna zijn we Cairns gaan verkennen! De esplanade bij de lagune hebben we afgelopen tot de haven en bij de lagune ligt een ondiep zwembad waar je verkoeling kan zoeken! Natuurlijk hebben we een heerlijke latte gedronken bij een heel klein hip Australisch tentje. Het is echt prachtig hier en de natuur is heel groen. In de middag hebben we geluncht en zijn we bij Woolworths even een paar boodschappen gaan halen! Mijn moeder was helemaal in haar element want nieuwe omgeving met allerlei producten die ze niet kent! In de middag hebben we ons plan voor de komende weken met de camper afgemaakt en we kunnen niet meer wachten… Vanavond gaan wij eten bij het Balinese restaurant naast ons hotel genaamd Bayleaf, wat bekend staat als een van de lekkerste restaurants in cairns! Dat was het ook zeker, we hebben heerlijk gegeten met een verse coconut lime juice!

Dag 2

Vanochtend zijn we eerst lekker koffie gaan drinken bij het tentje om de hoek van het hotel. Daarna zijn we naar de camperverhuur gegaan. Na alles te hebben ingevuld en na een uitgebreide uitleg konden we de weg op. Wat gaaf is dat om zo te reizen. Eerste stop is Palmcove, ligt aan het strand! Op de weg daarnaartoe zijn we gestopt bij een heel groot winkelcentrum Smithfield. We hebben daar geluncht bij een heerlijk tentje Longevity met allemaal gezonde maaltijden en smoothies, mijn moeder was helemaal in haar element! Daarna hebben we de hoognodige inkopen gedaan voor de eerste paar dagen in de camper. We staan op het Palm Cove Holiday Park! Een top camping met goede faciliteiten, aan het strand met prachtige uitzicht naar de zee! Het is hier zo warm dus voor de eerste keer hebben we een duik genomen in de Australische zee! Je kan niet zomaar in de zee zwemmen, je zwemt tussen netten die ervoor zorgen dat je zonder haaien en nare visjes zwemt. Heerlijk gegeten en de caravan ingeruimd!. Onze eerste nacht hier en wat is het lekker om een camper te hebben! Wat een vrijheid!

Dag 3

Vanochtend werden we wakker in de camper met uitzicht op de palm cove. Heerlijk wakker worden bij het strand!

We zijn gaan voorbereiden voor de dagtour.

We werden opgepikt door een Australiër en die bracht ons en 2 andere Nederlanders naar de Skyrail. De skyrail gaat helemaal over het rainforest heen hier! Zo enorm groen hier en de natuur is prachtig. Steeds onderweg kon je uitstappen en dan een stukje door het rainforest lopen om naar watervallen te kijken of om alle prachtige uitzichten te zien.

Helemaal bovenaan ligt Kuranda Village, een toeristisch dorpje waar van alles te doen is. We hebben daar doorheen gelopen en zijn naar de Koala opvang gegaan. Ze hebben daar koala’s maar ook krokodillen, wallaby’s, Kangaroos en nog veel meer dieren! een echte aanrader voor de natuurliefhebber. Ook kon je met een koala knuffelen en op de foto, wat een lieve beestjes!

Na het knuffelen zijn we naar het centrum gelopen en hebben daar even rondgesnuffeld bij de winkeltjes, altijd leuk, wel heel toeristisch! Daarna zijn we gaan lunchen bij Sprout, erg lekker. Toen was het alweer tijd voor de terugreis. Dat hebben we gedaan met een treintje wat ongeveer 1,5 uur duurt.

Onderweg zie je van alles en krijg je uitleg over wat je ziet. Ook stop je nog even bij een waterval om te kunnen kijken. Het is zeker leuk maar wel iets te lang naar onze mening. Maar wel erg leuk om heen te gaan met de skyrail en terug met de trein of andersom, dat geeft afwisseling!

Aan het einde van de dag waren we weer terug op de camping en hebben we boodschappen gedaan en lekker gekookt in de campingkeuken. Ook nog de route voor morgen uitgestippeld, want morgen gaan we door de Atherton Tablelands naar Mission beach. Onderweg gaan we een aantal watervallen bekijken en de mooie landschappen!

Dag 4

Vanochtend zijn we begonnen vanuit Palm Cove en zijn toen meteen doorgestoken naar de Atherton Tablelands. We reden als eerste door Kuranda waar we gister ook waren geweest en zo passeerde we kleine dorpjes, we moesten gelijk aan All you need is love denken die Nederlanders wegbrengt naar hun familie in australie.

De weg is echt prachtig, in het begin reden we door het rainforest en daarna na een uurtje reden we weer door prachtige andere natuur. Wat een landschappen en vergezichten, niet normaal. De eerste stop was bij de waterval, de Malanda Falls. Een klein stukje lopen om er te komen en dan zie je een prachtige waterval. Daarna zijn we doorgereden naar de meest bekende waterval van de Atherton Tablelands, de Millaa Millaa Falls. Super gaaf en wat een leuke tocht is dit, echt de moeite waard! Er zijn nog veel meer watervallen en je kan ook een watervallen circuit rijden, maar wij hadden geen tijd meer omdat we iets later weg zijn gegaan vanmorgen! Door de prachtige valleien met koeien naar de kust gereden op weg naar Mission Beach. Wat een mooi zandstrand en wat een leuke camping hier en zulke aardige mensen. De camping heet Mission Beach Caravan Park! Lekker in een schaduwplek en even relaxen. Daarna hebben wij een stuk op het prachtige strand gelopen helaas niet kunnen zwemmen ivm krokies en yellow visjes! Door de extreme warmte komen die zelfs door de netten heen waar je normaal veilig kan zwemmen! Op de terugweg hebben we de Kookaburra gespot, een bekende australische vogel, wat heeft die vogel een prachtig geluid!

Dag 5

Vanochtend zijn we vroeg uit Mission beach vertrokken op weg naar ons volgende doel. Zo’n 250 km verder op ligt Townsville en dat is ons nieuwe onderkomen voor de komende twee dagen! Onderweg hebben we weer prachtige landschappen gezien en bijzonder mooie stranden. Ook zijn we gestopt bij een mango cafe onderweg waar ze heerlijk vers fruit hadden rechtstreeks van het land en lekker ijs. Na de verkoeling zijn we doorgereden naar de haven van Townsville, wat een grote trucks hebben we gezien onderweg, zo gaaf! In de haven hebben we eerst gekeken hoe we over kunnen naar Magnetic Island morgen en of we de camper wel of niet mee gaan nemen. Daarna zijn we naar een groot winkelcentrum gegaan om wat boodschappen te doen. Er was ook een plasticvrije supermarkt waar je de meest lekkere dingen kon kopen. Mijn moeder ging weer helemaal los en je kunt haar niet blijer krijgen! Na de inkopen zijn we op weg gegaan naar Rowes Bay beachfront holiday park. Wat een mooie camping met goede faciliteiten. Na alle watervoorraden weer gevuld te hebben van de camping zijn we de hoognodige wasjes gaan draaien en daarna was het tijd voor een relaxmomentje. Een heerlijk zwembad is er op het park daar zijn we even lekker in gaan om af te koelen, daarna zijn we nog even bij het strand gaan kijken! Je merkte al dat rond een uur of 18 het weer begon om te slaan, eerst meer wind en toen onweer. We hadden net alle natte kleding gewassen en buiten gehangen dus snel alles binnen gehaald voor de regen. Als improvisatie hebben we maar een waslijn in de camper gemaakt, haha! Dan maar even koken in de camper en gezellig routes samenstellen. Morgen gaan we vroeg in de ochtend naar Magnetic Island en daar een open autootje huren om het eiland te verkennen. Zin in…

Dag 6

Vanochtend hebben we ons klaargemaakt en zijn daarna naar de beach gelopen waar onze camping aan ligt. We hebben daar gewacht op de bus die ons naar de ferry boot brengt.

Eenmaal aangekomen met de bus bij de ferry zijn we heerlijk het water opgegaan, wat zorgde voor veel verkoeling en mooie uitzichten. Op magnetic island merkte je meteen dat het wat koeler was doordat er meer wind ! We hebben een jeep voor een dagje gehuurd. De Jeeps zijn wel erg oud en vies, maar we zijn er toch voor gegaan! Met de jeep zijn we gaan toeren van strand naar strand en zo het hele eiland over.

We zijn begonnen bij een leuk cafeetje met allemaal backpackers. We hebben daar een heerlijke smoothie van kokos en mango gedronken en zijn toen verder gegaan.

De eerste baai die we tegenkwamen was Picnic bay. Een super mooi strand met heel helder water en mooi wit zand. Er lag een groot net in het water wat ervoor zorgt dat je veilig kwam zwemmen in de zee. Dat ligt hier door heel australie bij verschillende kustplaatsen om je te beschermen tegen krokodillen, haaien en vooral yellow visjes. Dit strand heeft een prachtig uitzicht op het vasteland.

Daarna zijn we doorgereden naar de westkant van het eiland en toen weer terug naar Arcadia Bay en later naar Horseshoe bay. Ook weer prachtige stranden en we hebben geluncht bij ‘the bikini three’ met een ijskoffie erbij.

Aan het einde van de dag hebben we de auto ingeleverd en zijn toen teruggegaan met de ferry. Even lekker voor de camper gezeten en daarna gekookt in de camping kitchen. Geweldige dag en op naar morgen!

Dag 7

Vandaag is het alweer een week geleden dat ik uit bp vertrokken ben en morgen zijn we al weer een week hier. Wat gaat het snel, niet normaal!

We zijn opgestaan en ons klaar gaan maken voor vertrek. Vandaag gaan we naar Airlie

Beach rijden waar de opstapplaats voor de Whitsundays is. Onderweg gaan we nog langs verschillende plekken en stranden! Als eerste zijn we op weg gegaan richting Ayr. Daarna hebben we even kort rondgekeken en zijn toen doorgereden zo’n kleine 2 uur naar Bowen.

Bowen is de mango stad van Australie dus overal aan de weg kan je de lekkerste mango’s kopen. Ook staat er in het stadje aan de zee een hele grote mango en daar moet natuurlijk een foto bij gemaakt worden. We zijn even door Bowen stad heen gereden en daarna doorgereden richting Horseshoe bay. Wat is het daar prachtig en magisch zeg. Zo gaaf en je kan daar heel erg leuk picknicken.

Toen zijn we naar het uitzichtpunt gereden en dat moet je zeker niet overslaan als je hier bent. Je kan 360 graden kijken en de zee is zo mooi blauw. Je ziet vanaf daar het whitsundays gebied.

We zijn weer doorgereden naar Dingo Beach wat een kleine 100 km is. Dat viel een beetje tegen na alle mooie stranden van vandaag maar toch altijd weer leuk om gezien te hebben. Aan het eind van de dag doorgereden naar Airlie Beach. Airlie beach is de opstapplaats voor de Whitsundays. De zee is zo mooi hier en je ziet de kleurverschillen enorm. We staan hier op een hele leuke camping, adventure whitsundays resort! Morgen gaan we kijken welke boottour we willen doen naar de Whitsundays en dan gaan we die vrijdag starten!

5 reacties Voeg uw reactie toe

1. Marian schreef:

Geweldig leuk geschreven Puck jullie genieten er wel van samen 💋❤️

Geliked door 1 persoon

2. Oma Tr. De Jong schreef:

Wederom weer een fantastisch verslag, zo mooie natuur rondom jullie , dat is genieten ,👍🍀

3. Mies Hartgers schreef:

Vorig jaar deze tijd zaten wij daar ook Puck. Je schrijft heel leuk en mooie foto’s ! We beleven het opnieuw ! De catamaran met Blue is helemaal waanzinnig gaaf snorkelen en spierwitte stranden bij t Great Barrier Reef. Enjoy! Liefs George en Mies x