Skiathos

Dag 1

Vandaag is het dan echt zover! Ik vertrek samen met Joyce voor een week naar Skiathos.

We zijn om 2 uur ’s ochtends opgestaan om te vliegen en eenmaal aangekomen was het meteen lekker weer. Via Tui zijn we gebracht naar ons hotel, KB Ammos! Wat een top hotel met prachtige kamers, mooie nieuwe tuin eromheen en leuke terrassen. Ook is er een leuk zwembad met een barretje en lekker ontbijt!

We hebben ons eerst even opgefrist en zijn daarna naar het stadje Skiathos Town gelopen. We zijn door alle kleine straatjes de weg gaan vinden. Eerst langs het strand en toen kwamen we uiteindelijk in de haven terecht. Wat een geweldig stadje en wat een leuke winkels en restaurantjes. Echt enorm gezellig hier en deze stad is echt nog wel hoe traditioneel Griekenland is. We hebben lekker geluncht en zijn daarna door alle kleine straatjes gelopen en hebben we de winkels bekeken. Ook zijn we langs de hele haven gelopen waar je boottouren kan boeken naar mooie stranden en omringende eilanden. Hier heb je het oude gedeelte van de haven waar echt de vissersbootjes binnenkomen maar ook het nieuwere gedeelte waar de grote schepen liggen, een leuk contrast!

Aan het eind van de middag zijn we nog naar Bourtzi gegaan. Daar heb je prachtig uitzicht op alle kleine witte huisjes en op de mooie zee en kan je leuk wat drinken. Vroeger stond hier een oud kasteel maar nu is hier nog een museum. Je kan dit bereiken via de haven van Skiathos. Toen zijn we door de straatjes weer terug naar het hotel gegaan waar we nog van een mevrouw van Tui meer informatie over Skiathos hebben gekregen.

In de avond zijn we heerlijk gaan eten bij een traditioneel Grieks restaurant in de stad. Echt heel erg gezellig is het in de stad en een heerlijk Grieks sfeertje. Op het grote plein bij het kerkje was er live muziek waar we echt tussen de Grieken in hebben gestaan. Een hele geslaagde eerste dag!

Dag 2

Vanochtend hebben we even lekker uitgeslapen en zijn daarna gaan ontbijten in het hotel. Wat een heerlijk ontbijt met allemaal verse ingrediënten. Dit hotel is echt een aanrader!

Na het ontbijt zijn we naar Skiathos Town gelopen waar we een scooter hebben gehuurd bij Aivaliotis. Een goed bedrijf waar ze ook echt enorm vriendelijk zijn.

We zijn toen onze tour gestart vanaf de haven. Eerst nog even helemaal de scooter volgetankt en toen zijn we de hele kustweg gaan rijden richting Koukounaries. Dit is echt een heel leuk stuk om te rijden met allemaal stranden onderweg waar je naar kan afdalen. Wij zijn helemaal doorgereden naar Koukounaries en daar hebben we even lekker gezwommen en in de zon gelegen. Ook heb ik nog wat rotsen beklommen om te kijken wat er naast de baai van Koukounaries lag. Overal liggen kleine strandjes en ook echt hele mooie stranden. Super leuk! Daarna zijn we teruggereden en zijn eigenlijk gewoon wat zijstraatjes in gegaan. Eerst kwamen we langs Troulos Beach wat ook zeker een top strand is en later reden we op een weg die leidde naar een klein klooster, Panagia Kounistra. De weg omhoog noemen ze offroad hier maar het is echt prima te doen. Je rijdt steeds verder omhoog de bergen in en het uitzicht wordt steeds spectaculairder. We kwamen op een gegeven moment ook langs een groot hondenasiel, daar worden alle straathonden van het eiland opgevangen en zorgen ze dat ze een beter leven krijgen. Eenmaal bij het prachtige klooster hebben we ook even rondgekeken en zijn toen weer terug naar beneden gegaan waar we ook nog de afslag hebben genomen naar een ander strand. Daar hebben we even rondgekeken en is ook echt super mooi. Voor dit strand moet je dezelfde route inslaan als voor het kerkje maar bij de eerste splitsing links waar ook een bordje beach staat! Echt heel mooi en weer totaal aan de andere kant van het eiland!

Na dit strand zijn we teruggereden naar de hoofdweg langs de mooie bloemenvelden opweg naar een leuk lunchtentje. We hebben een pita gyros gegeten bij een schattig tentje langs de weg en zijn vervolgens teruggereden naar de haven. Daar hebben we gekeken of we al tickets konden kopen voor de Mammia Mia film in de openlucht bioscoop en zijn we langs de haven gelopen op zoek naar 2 leuke boottochten! We hebben een tour rondom Skiathos met de boot op maandag geboekt en een Mamma Mia boottocht voor woensdag!

Na dit zijn we teruggegaan naar ons hotel om ons klaar te maken voor de avond! ‘S avonds zijn we eerst de tickets gaan kopen voor de film en daarna zijn we gaan eten bij een enorm schattig en zo lekker restaurant, Marmita! Dit was echt geweldig eten en de mensen zijn zo gastvrij. Als je hier wilt eten, is het wel slim om vantevoren te reserveren! Zo druk is het! En toen was het echt zover, de Mammia Mia film in een openlucht theater kijken op het eiland waar veel is opgenomen. Het leuke was dat je opeens echt plekken herkende waar we al waren geweest! Echt een hele leuke ervaring om dit te doen en eigenlijk wel een must als je in Skiathos bent! Ook laten we niet alleen de film zien maar ze komen erbij dansen en zingen en maken er echt een feestje van! ‘S avonds laat zijn we teruggegaan naar ons hotel! Op naar morgen…

Dag 3

Vanochtend zijn we opgestaan en hebben we eerst weer even heerlijk ontbeten! Toen zijn we naar onze kookworkshop gegaan die we een paar dagen geleden geboekt hebben. Deze workshop gaan we bij het restaurant Ergon doen! We kwamen aan en hebben toen eerst Griekse koffie leren maken. Echt heel leuk en lekker! Daarna zijn we met de kok verschillende gerechten gaan maken. Eerst begonnen we met Fava, een soort hummus van Fava bonen met uien. Daarna hebben we Cretan Dakos gemaakt. Dit is een Griekse salade van hard donker brood met een dressing van tomaten met cherry tomaten en feta kaas. Vervolgens begonnen we aan Fylo deeg op de manier van Skiathos en de manier van Skopelos. We hebben fylo deeg gemaakt met spinazie & feta en fylo deeg met feta kaas & andere soorten kaas. Echt te lekker dit en heel erg leuk om te maken! Na het gezellige koken zijn we aan tafel gegaan om alles op te eten! Echt een leuke workshop en zeker leuk om te doen als je in Skiathos bent.

Na de workshop zijn we terug naar ons hotel gelopen en zijn we even lekker gaan chillen bij het zwembad.

In de avond zijn we ons gaan omkleden en zijn we met de scooter richting Skiathos town gereden. Vanaf daar zijn we de haven in gereden en helemaal naar links waar we weer mooie plekjes hebben ontdekt. Ook zie je de landingsbaan en we hadden net de mazzel om een vliegtuig te zien opstijgen, heel gaaf! Na nog een stuk rondgetourd te hebben daar hebben we de scooter ingeleverd en zijn we de trappen omhoog naar de Agios Nikolaos church en de monastery gaan belopen. Dit is echt een leuke weg met onderweg prachtige bloemen en leuke schattige Griekse straatjes.

Eenmaal aangekomen boven hebben we genoten van het geweldige uitzicht en de zonsondergang. Dit is een plek waar het begin van Mamma mia is opgenomen wat het ook echt extra speciaal maakt! ‘S avonds hebben we lekker gegeten bij een restaurantje naast de kerk, The last step! Dit had een prachtig uitzicht! Als afsluiter van de leuke dag zijn we nog een rondje gaan lopen door de stad en weer hebben we plekken ontdekt die we nog niet eerder gezien hadden! Morgen de boottocht rondom Skiathos…

Dag 4

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan om te ontbijten en daarna zijn we richting het stadje gelopen om naar onze boottour te gaan. Onderweg hebben we nog broodjes gekocht en koffie gedronken en toen zijn we op de boot gestapt. We zijn het hele eiland rondgegaan. Wat een prachtig eiland en zulke mooie wateren en zeeën!

We kwamen onder andere langs blauwe grotten en langs Lalaria beach. Dit is het mooiste strand van Skiathos en is alleen te bereiken per boot! Ik heb daar heerlijk gesnorkeld en de mooiste visjes gezien!

Daarna zijn we doorgevaren naar Kastro waar we een stuk omhoog zijn gelopen naar de oude hoofdstad van het eiland. Heel erg leuk maar trek wel echt goede schoenen aan om deze weg te belopen!

Daarna zijn we een heel stuk weer gaan varen en hebben we op een klein strandje gerelaxed waar de ober thee van een andere tafel waar al uit gedronken was onder de neus van hun weg trok en aan ons voorschotelde, haha! Na dit kregen we onze eigen thee gelukkig en zijn we weer doorgevaren!

We zijn nog langs kleine eilandjes gevaren en in de verte zag je de hele tijd Skopelos liggen, echt prachtig! Na een heel stuk varen en op het dek gestaan te hebben, vaarden we zo de haven weer in met alle mooie witte huisjes! Echt een super leuke boottour en zeker een aanrader!

In de avond zijn we terug gegaan naar het hotel om ons klaar te maken voor later! Ook mochten we de scooter weer ophalen alvast voor morgen, ze zijn zo aardig en behulpzaam bij het scooterbedrijf! We zijn met de scooter nog even naar een grote supermarkt gegaan en hebben nog op ons terrasje gerelaxed!

Rond een uur of 8 zijn we naar het stadje gelopen om eerst nog door de kleine zijstraatjes in de winkels te kijken en daarna lekker te gaan eten bij Marmita! Wat is dit toch een lekker restaurant en zeker het beste restaurant tot nu toe in Skiathos! We hebben allemaal voorgerechtjes geprobeerd en een toetje van het huis gekregen! Een hele leuke dag weer vandaag en wat gaat de tijd snel!

Dag 5

Vanochtend zijn we na het ontbijt met de scooter richting Kastro en de Monastery Pan. Evagelistria gereden! Echt een prachtige weg maar zo enorm steil waardoor we met de scooter helaas niet helemaal omhoog kwamen. We hebben onderweg de mooiste uitzichten gezien en zijn daarna teruggekeerd naar beneden! Overal olijfbomen en schaapjes, te leuk! Zeker hierheen gaan maar dan minimaal met een 100 cc scooter of met een auto!

We zijn daarna in de richting van Koukounaries beach gescooterd en onderweg kwamen we langs Kanapitsa beach waar we de scooter bovenaan hebben neergezet. Vanaf daar is er een leuk typisch Grieks trappetje naar beneden naar het strand waar je heerlijk kan liggen en zwemmen!

We hebben hier de middag doorgebracht met snorkelen, lezen, muziek luisteren en echt even lekker relaxen! Zo enorm veel visjes gezien onder water en heerlijk om echt even in het zonnetje te snorkelen.

We zijn tot een uur op zes gebleven en hebben toen nog lekker aan het zwembad gelegen met een drankje in het zonnetje! Echt een top dag vandaag!

‘S avonds zijn we met de scooter voor de laatste keer naar de haven gereden waar we hem hebben ingeleverd en vervolgens zijn we naar The windmill restaurant gelopen! Onderweg langs alle trappen omhoog kwamen we uit bij de leukste kleine steegjes en uiteindelijk via een grote witte trap kwamen we bij de Windmill terecht.

We hebben echt heerlijk gegeten bij The Windmill en het personeel is echt heel aardig! Het uitzicht is adembenemend en je ziet zo de zon ondergaan waardoor je als je rond half 9 gaat eten daar het uitzicht enorm ziet veranderen! Dit restaurant is zeker samen met Marmita mijn favoriet! ‘S avonds laat zijn we door de kleine straatjes weer terug gaan lopen! Morgen de Mamma Mia boottocht…

Dag 6

Vanochtend zijn we vroeg opgestaan om een goed plekje te kiezen op de Mamma Mia boot. Wat een lekker weer en zo lekker warm dat zonnetje. We hebben gekozen om boven op het dek te zitten en vanaf daar konden we alles perfect zien!

Om 10 uur zijn we echt gaan varen! We zijn richting Skopelos gegaan en onderweg zagen we nog dolfijnen in de verte springen, te leuk! Het water was echt niet normaal zo blauw, echt heel gaaf en het leek net de caraïben! Onze eerst stop was de Mamma Mia church. We werden hier afgezet op het strand en vanaf daar konden we omhooglopen met heel veel trapjes naar de rots en naar het topje van de rots waar een klein schattig kerkje staat. Onderweg heb je echt het meest mooie uitzicht en bovenaan is het echt prachtig!

Echt heel erg leuk om op een enorm bekende plek van een wereldberoemde film te staan. Ik snap wel waarom ze dit plekje hebben uitgekozen… We zijn een uurtje gestopt hier om alles te bekijken en zijn toen doorgevaren naar Skopelos stad.

Toen we al in de richting van Skopelos stad vaarden, zagen we de witte huisjes steeds dichterbij komen! Wat een leuk stadje! We werden hier afgezet en wij hebben hier wat gegeten en gedronken! Ook zijn we in de kleine zijstraatjes gaan lopen en langs de haven! Echt prachtig.

Na onze Skopelos ontdekking zijn we doorgevaren naar Milia beach. Dit is het mooiste strand van Skopelos zeggen ze en hier is ook weer een scene van Mamma Mia opgenomen. Echt te lekker op de boot in het zonnetje en het vasteland is echt te mooi. We zijn ook nog langs een andere scene van Mamma mia gevaren waar ze tussen de bomen rennen! Onderweg werd er natuurlijk volop Mamma Mia muziek en Griekse muziek gedraaid!

Eenmaal aangekomen op Milia beach hebben we heerlijk gezwommen en dit is echt prachtig weer. Zo mooi dit water en je kijkt er zo van boven doorheen!

Na onze laatste stop zijn we teruggevaren naar Skiathos stad waar er honderden zeemeeuwen met ons meevlogen!

Eenmaal terug in Skiathos stad hebben we wat gedronken in de haven en toen zijn we teruggegaan om ons om te kleden! ‘S avonds laat zijn we naar de stad gelopen en hebben we heerlijke Mezes (Griekse tapas) gegeten bij het restaurant waar we ook de kookworkshop hebben gevolgd! Erg lekker en zeker een aanrader! Vervolgens hebben we nog lekker door de straatjes gelopen en wat leuke spulletjes gekocht onderweg.

Wat een geweldige dag en wat een leuke boottocht. Zeker heel erg leuk om een dagje te doen vanaf Skiathos want ze brengen je echt naar de mooiste plekjes en de stukken dat je vaart zijn ook echt geweldig! Heerlijk!

Dag 7

Op onze laatste volle dag hier zijn we lekker gaan ontbijten en toen naar de haven gelopen. We hebben vanuit de haven het rode mini busje genomen naar Monastero di panagia evangelistria. Dit is een gratis shuttlebusje die je heen en weer brengt, echt super! Wat een prachtig klooster met een heel erg mooi kerkje middenin en enorm veel prachtige kleuren bloemen! Echt heel erg leuk om hier een aantal uurtjes te besteden en alles goed te bekijken. Ook is er een klein museum met allemaal oude spulletjes wat heel bijzonder is neergezet! Echt een aanrader om het busje omhoog te nemen want voor een 50 cc scooter is het veel te steil!

Vanuit het klooster heb je ook prachtig uitzicht op de zee en het enorme groene landschap met alle olijfbomen is echt te leuk!

Na het klooster zijn we weer teruggegaan naar Skiathos town waar we lekker geluncht hebben bij Kosiakas. Hier hebben ze allemaal vlees aan het spit hangen en niet normaal hoe lekker! Vervolgens hadden we nog 2 minuten om de bus te halen dus hebben we in 2 minuten in 32 graden gerend voor ons leven! Eenmaal in de bus zijn we naar Stop 16 gegaan naar Agia Paraskevi. Dit is een mooi zandstrand waar ze ook watersport hebben en wat leuke kleine taverna’s! We hebben daar heerlijk gezwommen, wat gedronken en van het zonnetje genoten. Tot een uur of 8 zijn we op het strand gebleven en hebben we enorm groot Skiathos geschreven in het zand.

Om 8 uur moesten we ons toch wel echt gaan omkleden in het hotel en hebben we nog gezellig gekletst met George, de receptionist, van het hotel! Daarna zijn we nog door het centrum gelopen en hebben we heerlijk gegeten bij Marmita, ons favoriete restaurant! Als afsluiter hebben we nog een cocktail gedronken bij Borzoi, echt heel lekker en gezellig!

Dag 8

Vanochtend zijn we heel vroeg opgestaan en hebben we nog ontbeten. We zijn toen opgehaald met de taxi en naar de haven gebracht. Echt een leuk klein schattig airportje! Om 10 uur hebben we het prachtige Skiathos verlaten op weg naar Nederland!

Wat een top vakantie! Skiathos is echt een prachtig eiland met enorm veel dingen die je kan doen. Van stranddagjes tot scootertochten tot kloosters bezoeken tot boottours, alles is er en de hoofdstad zelf is echt super gezellig met al zijn kleine straatjes en geweldige restaurants! Ook zijn natuurlijk de Griekse mensen zo enorm gastvrij en altijd vrolijk en gezellig! Een top eiland en een enorm gezellige vakantie!

8 reacties Voeg uw reactie toe

1. Marian Devies schreef:

Geweldig onze reisleidster mooie foto,s heerlijk gegeten en gedronken je kan er weer tegen op naar de volgende 🤪maar thuis ook weer lekker lieft Oma❤️❤️💋

❤️❤️❤️

2. Mird schreef:

Helemaal om! Skiatos gaat op onze bucketlist💋

Een geweldig plan!

3. Mies Hartgers schreef:

We zijn helemaal om! Op de bucketlist 😍

Helemaal leuk😘

4. Opa en oma de. Jong schreef:

Puck wat een geweldig verslag en mooie foto’s,zo als je het leest