Kefalonia deel 1

Dag 1

Vanochtend ging de wekker om 2 uur ’s nachts om heerlijk op vakantie te gaan naar Kefalonia met mijn vader, moeder en zusje! We zijn eerst gevlogen naar Volos waar we een korte tussenstop hadden en toen door naar Kefalonia! De prachtige blauwe wateren kon je al vanuit de lucht zien!

Om half 11 aangekomen in Kefalonia en wat een heerlijk weertje! We hebben Sofi’s Huis geboekt voor 2 weekjes bij Ross Holidays dus een busje bracht ons eerst naar de haven van Argostoli. Vanuit daar hebben we de ferry genomen! Echt een hele mooie tocht en ook een leuke manier om vanuit het eiland naar het schiereiland te komen! We moesten de ferry nemen omdat ons appartement op het schiereiland, Lixouri, is! Je zag de mooie haven met alle leuke huisjes al steeds dichterbij komen en toen we weer aan het land waren heeft het busje ons naar het appartement gebracht! Echt een heel leuk appartement en super aardige gastvrije griekse mensen!

Na een uurtje kwam de huurauto en daarmee zijn we naar het stadje Lixouri gereden. We hebben daar in de haven geluncht en boodschappen gedaan en zijn gaan chillen bij het zwembad.

In de avond zijn we naar de haven gegaan. We hebben heerlijk gegeten bij een Gyros tentje en hebben nog door het dorpje gelopen om het te verkennen! Als afsluiter van de eerste dag hebben we een lekker ijsje gehaald en zijn toen teruggegaan naar de kamer! Lekker slapen na een lange dag!

Dag 2

Vanochtend zijn we eerst naar het informatiegesprekje van Ross Holidays gegaan waar we enorm veel dingen over het eiland te horen hebben gekregen! Daarna zijn we ons klaar gaan maken en op weg gegaan naar Petani Beach! Onderweg reden we door de leukste kleine dorpjes en met uitzichten niet normaal zo mooi! Als je aankomt rijden bij Petani zie je al van veraf het magische witte zand met een zee van alle kleuren blauw liggen.

We hebben eerst een koffietje gedronken bij een van de leuke taverna’s daar en zijn daarna op het strand gaan liggen! Heerlijk snorkelen met duizenden visjes om je heen, zwemmen, lezen etc! Echt een prachtig strand en je kunt er prachtig zwemmen! Ook hebben we nog heerlijk geluncht bij het tentje wat achteraan ligt en hebben we verder gerelaxt!

‘S avonds zijn we teruggereden naar Lixouri waar we op ons terrasje hebben geborreld en daarna zijn we naar het stadje gegaan! We hebben zo lekker gegeten bij Avli en zijn nog gezellig door het stadje heen gelopen waar overal muziek was op het grote plein.

Dag 3

Vanochtend zijn we naar Argostoli gereden met de auto en wat een uitzichten onderweg! Er stoken nog tientallen schapen over op de weg, echt Grieks! Dit was een hele mooie weg en ook zeker leuk om te rijden!

Eenmaal in Argostoli zijn we naar de haven gegaan bij de vismarkt en daar waren de vissersbootjes net terug en zij gooiden hun visresten in de zee waardoor er 4 mega grote Caretta Caretta schildpadden rond zwommen! Echt heel gaaf!

Daarna zijn we wat broodjes voor de lunch gaan halen bij een van de bakkertjes in de haven en een lekker koffietje gaan drinken in de haven. Om de hoofdstad van Kefalonia een beetje te zien zijn we door de kleine straatjes gaan lopen en langs de haven!

In de middag zijn we eerst een hele tour gaan maken met de auto. We begonnen in Argostoli en zijn toen langs de hele zuidkust gereden en hebben gekeken bij veel mooie stranden! Daarna zijn we een stuk verder gereden naar Vouta! Wat een strand, niet normaal! Onderweg reden we door de leukste kleine dorpjes met allemaal prachtige kerkjes, wat een gaaf eiland! Vouta had echt de mooiste zee, de foto’s zeggen genoeg…

Na een aantal uurtjes gelegen en gezwommen te hebben op Vouta beach zijn we doorgereden naar Xi beach, een van de populairste stranden op het eiland! Dit is rood zand met grote witte kliffen, heel gaaf maar wel een wat drukker strand! Daar in de buurt hebben we bij enorm veel strandjes gekeken en zijn toen toevallig bij Vatsa beach terecht gekomen! Echt een leuke strandtent hebben ze daar met een mooi strand en heerlijk eten! Je kan daar ook met een vlonder over om aan de andere kant te komen en je kan daar heerlijk liggen!

Na dit zijn we teruggereden naar ons appartement! ‘S avonds zijn we door de bergen met prachtige zonsondergang gereden naar een leuk restaurantje, Ladokolla stin Plagia! Hele leuke bediening, echt een familie restaurant, en daarnaast ook lekker eten en een prachtig uitzicht! Na het eten zijn we nog even naar het stadje gegaan en daarna terug naar het appartementje!

Dag 4

Vanochtend ben ik eerst samen met mijn vader boodschappen gaan halen in het stadje bij een minimarkt en bij een leuk bakkertje! Daarna zijn we samen richting Argostoli gereden en toen door naar het Agios Gerasimos Klooster! Onderweg kwamen we ook langs een heel klein kerkje onder een brug, heel schattig! Dit klooster is echt heel mooi en zeker de kerk is echt prachtig! Leuk om gezien te hebben!

Daarna zijn we doorgereden over kleine onverharde wegen met een prachtig uitzicht op het eiland Ithaca naar Kateleios! Een leuk klein dorpje met een mooi zandstrand! Daarna zijn we doorgereden via Skala naar Poros! In de haven van Poros hebben we wat gedronken bij Maistrali en daarna zijn we ongeveer 40 km door de bergen over kronkelige paadjes doorgereden naar Sami, de tweede grootste stad van het eiland!

In sami hebben we heerlijk rondgekeken in het stadje en bij de haven en zijn daarna doorgereden naar Antisamos! Wat een prachtig strand en chille ligbedden bij Acron. We hebben daar ook geluncht en even in het zonnetje gelegen.

Na het heerlijke strandje zijn we doorgereden naar Agia Effimisi en wat een leuk haventje is dat! Je kan daar hele leuke bootjes huren om alle stranden zelf af te gaan!

Vervolgens zijn we doorgereden richting ons appartement en onderweg kwamen we langs een uitzichtpunt over Myrtos Beach. Niet normaal hoe gaaf en mooi blauw dat water is.

De hele route was een kustweg en onderweg zagen we het enorme heldere water in alle soorten kleuren blauw. Toen we weer terug waren in het appartement hebben we mama en pientje opgehaald en zijn we richting een strandje, Atheras beach, gereden! Eerst kom je dan door een klein dorpje en daarna bij een mooi klein strandje!

Rond een uur of 19:30 zijn we teruggereden naar ons appartement om ons even op te frissen. Echt een prachtige tour hebben we vandaag gemaakt!

‘S avonds zijn we naar het stadje gegaan om lekker avond te eten bij Avli en daarna hebben we nog een ijsje gegeten op het grote plein!

Dag 5

Vanochtend hebben we eerst lekker ontbeten in ons appartement en daarna zijn we met de ferry overgegaan naar Argostoli. Daar hebben we in de winkelstraat rondgekeken en door alle kleine zijstraatjes. Wat een mooie kerkjes. Ook is er een hele gave brug waarbij je zo uitkijkt op de stad! We hebben lekker koffie gedronken en geluncht bij Farm Out!

Rond 15 uur begon het enorm hard te regenen zoals al voorspeld was dus hebben we de auto gepakt en zijn we terug gegaan met de ferry! We hebben gechillt bij het appartement en zijn ’s avonds toen het zonnetje weer een beetje doorkwam naar het stadje gegaan om lekker avond te eten! Daarna hebben we nog een klein stukje rond gekeken in de omgeving van Lixouri! Ook zijn we doorgereden naar Xi beach en Mega Lakos beach. Dit zijn allebei stranden met rood zand maar mega Lakos is de rustigere en grotere versie! Heel erg gaaf het rode zand met de zee!

Dag 6

Vanochtend zijn we gereden richting Myrtos beach en onderweg hebben we eerst een stop gemaakt bij het uitzichtpunt. Wat een plaatje weer en zo anders dan de vorige keer! Daarna zijn we naar Myrtillo Garden gereden, een leuk klein taverna’tje dichtbij Myrtos beach waar je lekkere koffie kan drinken en eventueel heerlijk kan brunchen!

Toen alle kleine wolkjes helemaal weg waren zijn we naar Myrtos beach gegaan. Wat een strand, niet normaal! De hele dag verschilde de zee van kleur en wat een schittering van de zon op het water! Ik ben al op heel veel plekken in Griekenland geweest maar zoals de zee hier is op Kefalonia heb ik nog nooit meegemaakt…

We hebben heerlijk in de zon gelegen, heel veel gezwommen en lekker gelezen! Een top dag! Aan het begin van de avond zijn we teruggereden naar ons appartement en hebben we nog even lekker bij het zwembad gelegen!

‘S avonds hebben we gegeten bij de eigenaren van ons appartement! Ze hadden heerlijk gekookt en was een gezellige avond!

Dag 7

Vanochtend zijn we na het ontbijt gereden naar het stadje om koffie te drinken en zijn daarna doorgegaan naar Agia Efimia waar je bootjes kan huren. We hebben dit bootje gereserveerd voor zaterdag en hebben meteen uitleg gekregen over hoe de boot werkt door een rondje te varen, heel leuk! Na een koffietje zijn we broodjes voor de lunch gaan halen bij Epathus, een bakkertje in Agia Efimia! Wat een mooi en heerlijk bakkertje! Daarna zijn we doorgereden naar Sami!

In Sami zijn we eerst naar de Melissani cave gegaan! Dit is een grot waarvan de bovenkant door een aardbeving is ingestort waardoor het zonlicht op bepaalde plekken in de grot schijnt en het water enorm blauw maakt. Na een lange rij kwam je steeds dichterbij de cave en zag je het blauwe schitterende water al! Met een bootje gingen we over het meer en een deel van de grot in. Wat een kleur en wat is het gaaf dat die zon er zo in schijnt.

Na de prachtige grot zijn we naar Antisamos gereden. Echt een heel erg mooi strand en de begroeide bergen erachter maken het nog veel mooier. Eerst hebben we gesnorkeld waarbij we echt enorm veel vissen zagen. Daarna hebben we een sup gehuurd en zijn pientje en ik samen naar de andere kant van de baai gepeddelt! Te leuk!

Aan het eind van de dag hebben we nog met zijn vieren een waterfietsbootje gehuurd en daarmee hebben we heerlijk door de hele baai gevaard en gezwommen! In de avond zijn we weer in ongeveer een uur terug gereden naar ons appartement met als tussenstopje een heerlijk ijsje in Sami stad! Wat een uitzichten onderweg op de zee.

‘S avonds zijn we gaan eten in het stadje bij Tsibibo! Wat een zonsondergang vanavond! We hebben heerlijk stifado gegeten en zijn daarna teruggegaan naar het huisje!

Dag 8

Vanochtend zijn we vroeg weggegaan op weg naar een leuk strandje! We zijn naar Megas Lakos gegaan, een prachtig rood strand met hoge rotsen erachter! Ook hebben ze daar speciaal klei in de zee liggen waarmee je je zelf helemaal kan insmeren. Dit zou geneeskrachtig werken zeggen ze!

We hebben de hele dag daar lekker gelegen, gesnorkeld, gelezen en getennist! Tijdens het snorkelen zijn Pien en ik ook nog een prachtige zeester tegengekomen!

We hebben geluncht bij Fishbones, een taverna aan het strand, en hebben ons helemaal ingesmeerd met het klei!

Aan het einde van de middag zijn we teruggegaan naar ons appartement! We hebben nog heerlijk ’s avonds gezwommen in het zwembad en zijn daarna naar het stadje gegaan! In het stadje was er op het plein een groot Grieks feest met allemaal hapjes en drankjes! ‘S avonds was iedereen aan het dansen! We hebben heerlijk gegeten bij Avli en hebben daarna een lekker ijsje gehaald en hebben nog gekeken op het plein! Morgen hebben we een bootje gehuurd en dan gaan we varen…

In mijn volgende blog zal ik vertellen over de tweede week in Kefalonia!

Liefs,

Puck

6 reacties Voeg uw reactie toe

1. Mies Hartgers schreef:

Puck dit is een topvakantie! En niet zo toeristisch zo te zien. Genieten met volle teugen👍

1. metpuckopreis schreef:

Jazeker! Klopt het eiland is gelukkig nog niet te toeristisch! 😘

2. Marian Devies schreef:

Weer een mooie vankantie heerlijk weer lekker genieten wij kijken mee liefs Oma

Jaaa heerlijk😘

3. Wilma schreef:

Al die prachtige blauwe kleuren, ik ben er dol op.